تمایل شرکتهای بزرگ به فناوری بیشتر از میل کودکان به کریسمس است، اما بیشتر مردم علاقهمند و هیجانزده نیستند.
بر اساس این گزارش، شایرا اویده، تحلیلگر حوزه فناوری در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست می نویسد: نتایج نظرسنجی های جدید انجام شده در مورد نگرش عموم مردم به پدیده هوش مصنوعی دو درس مهم را به ما می آموزد. اولاً، هرچه تأثیر هوش مصنوعی در زندگی ما بیشتر شود و این پدیده به واقعیتی غیرقابل انکار تبدیل شود، کمتر احساس رضایت می کنیم که هوش مصنوعی یک پیروزی کامل و بی نقص برای بشریت است. و ثانیاً ما همیشه جذب تأثیر هوش مصنوعی بر رویدادها نمی شویم و به زندگی روزمره خود عادت نداریم.
این اثر می تواند شامل فیلتر کردن هرزنامه ها در ایمیل ما یا توصیه آهنگ های جدید بر اساس سلیقه موسیقی باشد. آگاهی از اثرات هوش مصنوعی ممکن است منجر به نگاهی دقیق تر به مزایا و خطرات این فناوری شود. نتیجه نهایی من این است که هوش مصنوعی هنوز نتوانسته اعتماد انسان ها را جلب کند.
مردم می خواهند به طور کامل مزایای این فناوری را قبل از استفاده در بیمارستان، اتاق عمل، میدان جنگ یا در جاده ها درک کنند. این شک بسیار مفید است. راستش را بخواهید، به نظر می رسد که مردم عادی نسبت به بسیاری از کارشناسانی که این فناوری ها را توسعه می دهند، درک بهتری از هوش مصنوعی دارند.
اگر استراق سمع در شرکتهای بزرگ حوزه فناوری وجود داشته باشد، مردم با صدای بلند و آشکار نظرات خود را در مورد هوش مصنوعی و اینکه کجا باید از این فناوری استفاده کرد و استفاده از آن ممنوع است را بیان میکنند.
این مشکل نه با عدم اعتماد کافی به هوش مصنوعی و نه با پاسخ های نامناسب به چت های هوش مصنوعی مایکروسافت یا با تعمیرات و بهبود ماشین های خودکار تسلا که با استفاده از هوش مصنوعی حرکت می کنند، حل نخواهد شد. بیایید نگاهی دقیقتر به نگرشهای کلی در مورد هوش مصنوعی و جنبههایی از این فناوری که ممکن است بر زندگی شما تأثیر بگذارد بیندازیم.
ذهن تصویر مصنوعی تر از ذهن انسان است
بر اساس نظرسنجی دانشگاه مونموث که نتایج آن در اواسط فوریه منتشر شد، تنها 9 درصد از آمریکاییها معتقدند که فناوری هوش مصنوعی برای بشریت مفیدتر از آسیبی است که میتواند ایجاد کند. به گفته برگزارکنندگان این نظرسنجی، نگاهی به نظرسنجی مشابهی که در سال 1987 انجام شد، نشان می دهد که در آن زمان تعداد بیشتری از پاسخ دهندگان (از هر 5 نفر 1 نفر) معتقد بودند که مزایای هوش مصنوعی بیشتر از ضرر آن خواهد بود.
به عبارت دیگر، در حالی که در سال 1987 فناوریهایی که به صورت روزانه مورد استفاده قرار میگیرند، مشابه داستانهای علمی و تخیلی برای مردم آن زمان بود، مردم در سال 2023 نسبت به 35 سال پیش، دیدگاه منفیتری و اعتماد کمتری به هوش مصنوعی دارند.
موسسه آمارسانجه پیو سوالات مختلفی در مورد هوش مصنوعی از شهروندان پرسیده است، اما نتایج نظرسنجی این موسسه تفاوت قابل توجهی با نتایج نظرسنجی دانشگاه مونموث ندارد. این نظرسنجی که در دسامبر 2022 انجام شد، نشان میدهد که تنها 15 درصد از پاسخدهندگان گفتهاند که از افزایش استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره بیش از آنچه نگران هستند هیجانزده هستند.
اکثر پاسخ دهندگان هر دو نظرسنجی گفتند که در مورد افزایش استفاده از هوش مصنوعی چه مثبت یا منفی تردید دارند. مردیث بروسارد، محقق هوش مصنوعی و استاد دانشگاه نیویورک، می گوید: «تعجب آور است که نوعی شک و تردید نسبت به هوش مصنوعی در عموم مردم وجود دارد. اصولاً این شبهات باید وجود داشته باشد.
هوش مصنوعی خوب، هوش مصنوعی بد
بسیاری از آمریکایی ها بر این عقیده هستند که هوش مصنوعی جای خود را باز کرده و در زندگی روزمره نقش آفرینی می کند، اما معتقدند این نقش به همه حوزه ها سرایت نکرده است. دانشگاه مونموث از شهروندان 6 سوال پرسید که هوش مصنوعی در چه زمینه هایی باید استفاده شود.
اکثر مردم معتقدند که هوش مصنوعی نباید برای هدایت پهپادهای نظامی استفاده شود و ابزاری برای تشخیص افراد غیرنظامی از دشمنان باشد. آنها همچنین معتقدند که تحویل کالا نباید خودرو بدون راننده یا پهپاد باشد. در مقابل، اکثر پاسخ دهندگان گفتند که ایده استفاده از هوش مصنوعی در کارهای دشواری مانند استخراج زغال سنگ ایده خوبی است. به گفته مسئولان این دانشگاه، نتایج نظرسنجی تفاوت محسوسی با نظرسنجی سال 2015 در مورد اینکه هوش مصنوعی در کجا باید استفاده شود و در چه زمینه هایی نباید توسعه یابد، نشان نمی دهد.
الک تایسون یکی از مدیران اندیشکده موسسه پیو تاکید می کند که تحقیقات تیم این موسسه نشان می دهد که مردم می خواهند شواهد مثبتی از مزایای ملموس این فناوری قبل از استفاده از آن در مشاغل حساس مانند امنیت یا رانندگی ببینند. گسترده می شود. نظرات و دیدگاه های کلی می تواند تغییر کند، اما نکته اصلی این است که هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه ها مانند رانندگی استفاده شده است، جایی که افراد بر احساسات خود نظارت می کنند.
برخی کارشناسان نیز نسبت به سرعت توسعه این فناوری هشدار می دهند. رومن یامپولسکی، متخصص هوش مصنوعی در دانشکده مهندسی دانشگاه لوئیزویل، میگوید: «من نگران هستم که شرکتها با چه سرعتی به سمت ایجاد محصولات هوش مصنوعی میروند که برای تفکر مانند مغز انسان طراحی شدهاند. من استفاده از هوش مصنوعی را در یک موقعیت محدود مانند توصیه فیلم در نتفلیکس یا توصیه موسیقی در Spotify تایید نمی کنم، اما برای کارهای پیچیده ای که نیاز به هوش انسانی دارد.
هوش سنتيله همه جا هوزور دارد درد کي کي کي کي نيديمين
ما هر روز و به روش های مختلف از هوش مصنوعی استفاده می کنیم و استفاده از آن حتی بدون اطلاع ما امکان پذیر است. پیشنهادات خودکار محصولات در سایت هایی مانند آمازون، جداسازی هرزنامه از ایمیل های معمولی، پشتیبانی آنلاین از برخی وب سایت ها و در بسیاری از آثار دیگر ردپای هوش مصنوعی به چشم می خورد. اما یافته های تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از مردم از نقش هوش مصنوعی در این زمینه ها آگاه نیستند.
محققان می گویند وقتی از کاربران پرسیده می شود که آیا آمادگی استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره خود را دارند یا خیر، اغلب پاسخ منفی می دهند و کاربران تمایل چندانی به این کار ندارند، به همین دلیل زمانی که از آنها در مورد لیستی از وظایف سوال می شود. آنها بدون آگاهی انجام می دهند و با استفاده از آن به طور مصنوعی توضیح داده شده است، آنها شگفت زده می شوند. الکسا محصول شرکت آمازون و سیری محصول شرکت اپل از جمله محصولاتی بودند که از هوش مصنوعی استفاده می کردند و پاسخ دهندگان زیادی در خانه حضور داشتند اما آنها را نمی شناختند.
نمونه های دیگر و رایج تر نیز وجود دارد. وقتی در گوگل به دنبال چیزی هستید، این هوش مصنوعی به شما کمک می کند. مردیت بروسارد، محقق هوش مصنوعی و استاد دانشگاه نیویورک، معتقد است که بخشی از نظارت ها ناشی از تصویری است که فیلم های علمی تخیلی مانند «ترمیناتور» با شخصیت هایی مانند اسکای نت از هوش مصنوعی ارائه کرده اند.
او می افزاید: من ناظر توسعه هوش مصنوعی نیز هستم، اما ناظر چیزهایی مانند Skynet و Terminator نیستم. من مسئول نظارت بر عملیات پلیس در مقیاس بزرگ و استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از وقفه های کوتاه در کار کارگران هستم.