فرارو-به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، مسیر افزایش قیمت خودرو بسته نشده است و خودروسازان می توانند متناسب با افزایش هزینه های تولید، درخواست های خود را به سازمان حمایت ارسال کنند تا در صورت امکان توسط سازمان تنظیم بازار بررسی می شود، اما ساختار باید اصلاح شود.
لطفا فرار کنید امید قالیباف سخنگوی این وزارتخانه گفت: این ضرر نباید از جیب مصرف کننده برود. در عوض، خودروسازان مازاد زیادی از املاک و منابع انسانی دارند که باید مدیریت شوند.
گالیباف افزود: باید آسیب های وارده را کاهش داد، ساختار را اصلاح کرد. همانطور که بدون اصلاح ساختار نمی توان زیان های انباشته را با افزایش قیمت ها جبران کرد.
5 دلیل برای گران بودن خودرو
وی افزود: با این روندی که خودروسازان در پیش گرفته اند، سال به سال هزینه تمام می شود، تولید برای آنها افزایش می یابد و در این شرایط تورم هر روز قوی تر می شود، در چنین شرایطی به جای اینکه به فکر باشیم. کاهش هزینه ها اگر بخواهند خودروهای اقتصادی تولید کنند، همیشه راحت ترین راه یعنی افزایش قیمت را انتخاب می کنند، بنابراین تا به حال این وضعیت حفظ شده است، هر لحظه باید منتظر گران شدن تولید خودروهای داخلی باشیم. .
امینی با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت صنعت خودرو باید چند گام اساسی برداشته شود، تصریح کرد: ابتدا باید دست دولت از این صنعت قطع شود، متأسفانه شرکت های خودروسازی در کشورهای مختلف منقرض شده اند. برخی از مدیران ارشد شرکت های بزرگ با توجه به اقدامات دولت مشخص می شود که این موضوع منجر به سوء مدیریت های زیادی در دو شرکت ایران خودرو و سایپا شده است.»
این مدرس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: بنابراین دولت با توجه به اینکه مدت هاست اعلام کرده است که قصد دارد بلوک مدیریتی خود را به دو شرکت ایران خودرو و سایپا واگذار کند باید به نحوی کار را تمام کند و خودداری کند. در غیر این صورت وضعیت صنعت خودرو و قطعهسازی نه تنها بهبود مییابد، بلکه با مشکلات بسیار بیشتری روبهرو میشود که با توجه به این توضیحات، خصوصیسازی واقعی و عدم دخالت دولت در امور صنعت خودروسازی است. اولین قدم برای تغییر شرایط است.این صنعت است.
وی ادامه داد: دولت فقط باید به وظایف سیاست گذاری خود عمل کند و از کسب و کار فاصله بگیرد و دوم اینکه صنعت خودرو باید رقابتی باشد که این امر نیز از چند جهت امکان پذیر است، اولا واردات هر چه سریعتر و میانه آزاد شود. خودروهای کلاس و اکونومی باید وارد شود نه خودروهای لوکس زیرا این محصولات فقط برای عده معدودی وارد می شود و عموم مردم قادر به خرید آن نیستند اما اگر خودروهای اقتصادی وارد شود تا حداقل جامعه طبقه متوسط توان خرید آن را داشته باشد. تنوع در بازار در حال افزایش است و به این ترتیب خودروسازان برای نجات بازار داخلی باید از این دامی که در آن گرفتار شده اند خارج شوند.
امانی هاتر کرد: بنابراین بخش خصوصی باید با تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب بتواند کالاهای وارداتی تولید کند و انحصار خودرو و خودروی ایران را بشکند و در شرایط کنونی اقتصاد ایران دستیابی به چنین چیزی دشوار است. اما در صورت موفقیت آمیز بودن توافق، تا زمانی که این موضوع تسهیل شود و به ویژه با همکاری شرکای خارجی، می توانند محصولات متنوع و باکیفیت تولید کنند، دستیابی و محدودیت های صنعت خودرو نیز برطرف می شود.
این استاد دانشگاه گفت: در این زمان خودروسازان برای کاهش هزینه های تولید، نوسازی و تجهیز خطوط تولید و رهایی از نیروی انسانی مازادی که به خودروسازان تحمیل شده است، راندمان تولید خود را افزایش دهند. مضر و همچنین غیرمرتبط با صنعت خودرو از جمله داشتن سهام در برخی بانک ها و گروه های اقتصادی از جمله اقداماتی است که خودروسازان می توانند برای افزایش بهره وری و تولید محصولات اقتصادی انجام دهند.
وی تصریح کرد: چهارم اینکه میزان تولید خودرو در کیشور نیز باید افزایش یابد تا هزینه تولید نیز کاهش یابد، در حال حاضر خودروسازان نمی توانند 1.2 تا 1.5 میلیون خودرو را که معمولا مورد نیاز کیشور است، عرضه کنند. این میزان تولید انجام می شود، هزینه ها نیز به همین میزان کاهش می یابد و در نهایت با توجه به شرایط اقتصادی، خودرو در حال حاضر جزء کالاهای سرمایه ای طبقه بندی می شود و به همین دلیل تقاضا برای خرید خودرو بالاست. ، اگر خودرو به کالای مصرفی تبدیل شود، در بازار آشفته، خودرو تا حدودی قابل تعمیر است.