ما میلیاردها دلار خرج می کنیم تا نذر کنیم و در پایان آرزوی شفای بیماری را داریم که بدون پول برای آن جان می دهیم.» همه چیز از این داستان با چند کلمه در عصر شروع شد. استوری که علی کریمی در اینستاگرام منتشر کرد و سپس عبارت “درخواست” را بالای استوری نوشت و سه نقطه جلوی آن گذاشت. مشخص بود که علی کریمی به درخواست و التماس فکر کرده است. با این حال، شاید حتی در وحشیانه ترین تصوراتش هم نمی دید که این چند کلمه تبدیل به موضوعی بحث برانگیز شود. چیزی نگذشت که طرفداران و مخالفان علی کریمی به مصاف یکدیگر رفتند. پيروانش نامه علي كريمي را تصديق كردند و نذر مي كردند. بریک هم بیدین دردن نیت نزری شرکت است و باید بخواهد که کی باشد. با این حال، بسیاری از مردم نذری می دهند و به دست افراد ثروتمند می دهند و این کار را به این صورت انجام می دهند. منتقدان علی کریمی نیز به دلیل اینکه بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران چیزی از سنت نمی داند با جملاتی مانند «سلبریتی بی سواد» به او و طرفدارانش حمله کردند.
تا آن زمان مشخص بود که سوء تفاهم عمق و شکاف بیشتری ایجاد خواهد کرد. علی کریمی در شرایطی منتقد شد که خودش دستی در این کار داشت. عکس های قدیمی او پراکنده است که نشان دهنده پایان یک پیشکش دیگر است. اما موضوعی که باعث شد داستان علی کریمی از مسیر اصلی منحرف شود، همان پیشنهادی بود که علی کریمی در ذهن داشت. واضح است که او با عرضه غذا به معنایی که در ذهن دارد، یعنی غذا دادن یا راه رفتن یک فقیر و نیازمند، مشکلی ندارد و از عبارت میلیاردی در داستان خود برای نشان دادن نوع خاصی از نذری استفاده کرده است که اسراف تر است اما سرعت رویارویی هواداران و مخالفان آن به حدی بود که شکل دوقطبی جایی برای تفسیر و تحلیل باقی نمی گذاشت.
کار به همین جا ختم نشد چون کمی بعد داستان های دیگری از مراسم عزاداری ماه محرم پخش کرد. کریمی نوشت: خوشا به حال کسانی که زنجیر نمی زنند، اما بعد از دستگیری زنجیر می شکند. سینه را آزار نمی دهند، اما درد سینه را از غم و آه تسکین می دهند. اشک نمی ریزد، اما اشک صورت انسان را پاک می کند. سفر نمی روند، اما از سفر نان نمی گیرند». محمد بنا، سرمربی تیم ملی پرافتخار کشتی ایران نیز چنین متنی را منتشر کرد و در پایان آن نوشت: «در پایان می گویم یا حسین». اما موضوع سنت نذریداد برای بسیاری از عزاداران حسینی نوعی خط زرشکی است. در چنین فضایی بود که فیلم جنجالی یک روحانی در حین سخنرانی وی منتشر شد. نکته عجیب این صحبت این بود که علی کریمی مورد هجمه الفاظ قرار گرفت. استفاده از چنین ادبیاتی از سوی یک مبلغ دینی، حتی با تاکید بر کلمه ای خاص و استفاده مکرر از این توهین خطاب به علی کریمی، انتقادات بسیاری را به دنبال داشت. اما در این سخنان که گفته های فیلم در فضای مجازی به اندازه کافی مورد توجه قرار گرفته است، فرد روحانی در پاسخ به انتقادات علی کریمی درباره نذری ها می گوید: «دیدم که بشروی توییت کرده بود که میلیاردها تومان برای نذری خرج می شود تا معالجه شود. بیماری که پول درمان ندارد. آیا همه شیعیان در تمام دنیا برای شفای بیمارانشان دعا می کنند؟ بعد از آن تا سلبریتی نیاید نمی توانید فوتبال بازی کنید، اگر میلیاردها پول از ورشکستگی هدر برود یادتان نمی آید که پول خرج فقرا می شود و مریض ها مداوا می شوند؟ چقدر پول گرفتی؟ مربیان چقدر پول می گیرند؟ چاندميليارد چاندميليارد ميگريد در فوتبال مافيائي؟ تراکم در مافیای فوتبال ایجاد شده، به قول خودت، همه مردم خجالت می کشند، بعد می آیی و می گویید به لهستان نذر نمی کنند تا مریض ها درمان شوند؟ الان هم دلت میسوزه؟ برای فقر چه کردی؟ بیا دیگه. ما میلیاردها پول برای شفای بیمارانمان پیشنهاد نمی کنیم. کدام گروه برای شفای بیمار خود نذر می کنند؟ برای امام حسین عزاداری می کنند. نذری میدهند، اقامه عزا میکند، خرج میکند، کنارش هم به امام حسین میگویند دریم، اگایی، میکویی شفا بده، میکویی نه».
جدای از ادبیاتی که مخالف روحانی علی کریمی به کار می برد و با بحث های فراوانی همراه بود، تاکید بر عبارت «کسی برای بیماریش شفا نمی دهد» نیز مورد توجه قرار گرفته است. در این موضوع به اندازه کافی اختلاف نظر وجود دارد. به عنوان نمونه، حجت الاسلام حجت الله ذاکر، کارشناس و محقق معرفت در گفتگوهایی که در فضای مجازی منتشر کرده است، در پاسخ به شبهاتی که علی کریمی در مورد نذر مطرح کرده است، می گوید: «ابتدا موضوع نذر و آداب آن ذکر شود. نذر به این معناست که انسان در صورت برآورده شدن نیازش، خود را متعهد می کند که چیزی را بپردازد. در روایت آمده است که وقتی امام حسن و امام حسین علیهماالسلام مریض شدند، حضرت علی علیه السلام نذر کرد که روزه بگیرد و حضرت زهرا سلام الله علیها نیز به این نذر عمل کردند. همانا این واقعه در سوره انسان (دهار) آمده است و در این آیات و سیره اهل بیت علیهم السلام آمده است که اگر نذر کردید سنت پسندیده است و وفای به نذر لازم است. “
روشن است که بر اساس اعتقاد این عالم علم، حضرت علی نذر کرد که بیماری فرزندانش را شفا دهد و آن را زنده کرد. البته این به معنای موافق بودن سخنران با سخنان علی کریمی نیست، زیرا در پایان سخنان خود می گوید: با این آسودگی پول درآورید و آبرومندانه به جامعه پربرکت رسیدگی کنید. آیا حاضرید به یکی از سفرهای تفریحی خارجی یا داخلی بروید و هزینه های هنگفتی را به این گروه اختصاص دهید؟!».
واکنش های قوی علی کریمی
کاپیتان سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس به سخنان ویروسی فرد روحانی که ابتدا در توئیتر و سپس در اینستاگرام از جملات ناشایست درباره علی کریمی استفاده کرده بود واکنش نشان داد. وی در توئیتر خود نوشت: بدون شک بسیاری از مردم امام حسین را بهتر از من می شناسند، اما من امام حسین را به گونه ای می شناسم که امام حسین هرگز در مقابل ظلم، در مقابل بد گویی ها و بد دهن ها سر خم نکرد. و در پایان معتقدم که خداوند هرگز افراد صالح را نخواهد بخشید.» کریمی کمی بعد تصویر مرجع معنوی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و یکی دو جمله زیر آن نوشت. او جملاتش را با همان ادبیاتی که خطاب به شخص روحانی علی کریمی مطرح کرده بود آغاز کرد و در ادامه نوشت: نمی خواهید نظرات و تگ های خود را بگذارید تا مردم ببینند؟ اما من نظر خود را می گذارم تا مردم درباره من و شما ببینند. بسم الله». با مروری بر مجموع نظرات انتهای این مطلب که تا صبح دیروز نزدیک به 270 هزار کامنت وجود داشت، مشخص می شود که حمایت علی کریمی و بشرف خندان از این چهره ورزشی تاثیر زیادی دارد.
اقدام عجیب شهرداری
تقابل مجازی علی کریمی با مخالفانش تنها به آن مربوط نیست، زیرا یکی دو روز پیش پس از انتقادات میلیاردی کریمی مبنی بر عرضه، تصاویر و تبلیغات یکی از برندهای آرایشی و بهداشتی بر روی بیلبوردهای تهران توسط سازمان زیباسازی و اداره کل ارشاد استان تهران جمعـوری شد. علی کریمی نیز روز گذشته در اینستاگرام خود به همین موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «شما که از چن تاک اخلاق میتریسید ادای لطحی مجاجی را درنیاورید». این موضوع البته با واکنش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر اسبق ارتباطات در دوره حسن روحانی مطرح شد. و با نوشتن متنی در صفحه تلگرامی خود و تاکید بر اینکه چنین متنی “قلب نوشته” است، واکنش جالبی به اقدام اخیر شهرداری نشان داد. «Шех жури трафик шедь в хом жа колчех че миهاوام бизнем ро شونه آغا آسانپی بыگام مرد! نفهمیدم درخواست تاکسی دادم چرا قبول کردی؟! کمی فکر کردم، تمام راه را فقط آسمان می دیدم و نماز می خواندم. ترافیک قفل شده است. قفل، قفل حتی خیابان ها هم قفل است. یه عکس گرفتم و خدا رحمت کنه راننده ای که کولر رو روشن کرد. من او را نمی شناختم. [حالا بشناسه هم توقعی نیست]. داشتم کانال ها را می خواندم، بیلبوردهای علی کریمی از شهر تهران را خواندم. شگفت زده شدم؛ فردی که معتقد است در مقاطع مختلف اراده خود را به نظام اهل بیت ثابت کرده است و به دلیل اشتباهات و وسوسه هایش یک مطلب در مورد نذری منتشر کرده است. چه کار باید بکنیم؟ این شخص حذف شود؟ آیا می توانیم عکاسی را ممنوع کنیم؟ چقدر پیشرفت داشته ایم از روسای جمهور ممنوع تا مجریان و فوتبالیست هایی که اجازه عکاسی ندارند. دوستان عزیز با جمع آوری این بیلبوردها نه از اموال علی کریمی کاسته می شود و نه پاسخی داده می شود. فقط کلون هایی از افراد در نتیجه احساساتی که به آنها تزریق می کنیم جمع می شوند. من این همه مردم را در جهت تقابل هل ندادم. علی کریمی را همه می شناسیم. یک فوتبالیست درجه یک در آسیا هست که زحمت کشیده و با پای خودش به جایی رسیده است. چیزی در قلب من نیست मेल्बी रो देधे، ناراحت، پراکنده. منکر این نیستم که چون حرف آنها شنیده می شود نباید در مقابل مطلبی که نادرست گفته می شود سکوت کرد. اما نباید آن را روی صورت انداخت. مدیریت کن”.