علیما از بورکینافاسو میخواهد افسر پلیس شود، آوا از مالی رویای پرستار شدن را دارد و ماریا گابریلا 11 ساله از اکوادور امیدوار است که به دانشکده دامپزشکی برود.
اگرچه نام آنها واقعی نیست – برای محافظت از آنها – رویاهای آنها واقعی است. در حال حاضر، 222 میلیون رویاپرداز جوان مانند علیما، آوا و ماریا گابریلا با وحشت جنگ، فاجعه و آوارگی روبرو هستند. آنها میخواهند یاد بگیرند، اما تضاد، شوکهای آبوهوایی یا بیثباتی اطرافشان، آرزوهای ساده و مشتاق را کاهش میدهد: رفتن به مدرسه و یادگیری.
“اجازه دهید درسم را تمام کنیم”
این نگاه های اجمالی به اندازه کارت پستال از رویاهای آینده آنها تصویر واضحی را ترسیم می کند که ارزش آن بیش از هزاران کلمه است. Education Cannot Wait، صندوق جهانی سازمان ملل برای آموزش در مواقع اضطراری و بحرانهای طولانی، اخیراً کارت پستالهای خود را از کمپین Edge راهاندازی کرده است تا برای مشاهده دقیقتر آن را بزرگنمایی کند.
کارت پستال لوکاس 14 ساله از جمهوری دموکراتیک کنگو پیامی را به آژانس پناهندگان سازمان ملل ارسال کرد: “از رهبران جهان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل میخواهم که به فکر ما کودکان پناهنده باشند و بودجه ای را برای ما فراهم کنند تا تحصیلاتمان را تمام کنیم.”
پایان دادن به رویکردهای سیلد
صندوق آموزش جهانی میلیارد دلاری سازمان ملل متحد برای انجام این کار تلاش میکند و با همکاری دولتها، کمککنندگان دولتی و خصوصی، آژانسهای سازمان ملل، سازمانهای جامعه مدنی و دیگر بازیگران کمکهای بشردوستانه و توسعهای، پیشرفت را افزایش داده و به رویکردهای فرسوده پایان میدهد.
با کمک کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و کمک این صندوق، لوکاس به مدرسه بازگشته و رویای خود را برای پزشک شدن دنبال می کند. تا مارس 2022، صندوق آموزش جهانی سازمان ملل به 6.9 میلیون کودک و نوجوان رسیده است.
تا به امروز، این کمپین بیش از 60 نامه، نقاشی و ویدئو دریافت کرده است که روزانه تعداد بیشتری از دختران و پسران از طریق طرح های حمایت شده توسط سازمان ملل از بیش از 20 کشور آسیب دیده از بحران حمایت می شود.
عمل به وعده های SDG
یاسمین شریف، مدیر صندوق جهانی گفت: «ما باید به حرف کودکان جهان گوش دهیم. آنها سزاوار شنیده شدن هستند.»
این کمپین که در اواخر ژانویه راهاندازی شد، از رهبران جهان و کمککنندگان بخش دولتی و خصوصی میخواهد تا به وعدههای خود برای تضمین آموزش برای همه تا سال 2030، همانطور که در دستور کار 2030 برای توسعه پایدار اشاره شده است، عمل کنند.
در راستای هدف کلی دستور کار یعنی «هیچ کس را پشت سر نگذاریم»، صندوق جهانی جوامع نیازمند را هدف قرار می دهد، از جمله کمک مالی اخیر 1.2 میلیون دلاری که به اتحاد بین المللی معلولان (IDA) اعطا شده است، که با شرکای خود در 200 کشور و منطقه فعالیت می کند. این کمک مالی از یک ابتکار سه ساله با هدف تسریع آموزش فراگیر در مواقع اضطراری برای کودکان دارای معلولیت، از جمله آنهایی که از گروه های کم نمایندگی مانند جوامع بومی هستند، حمایت می کند.
کارت پستال از افغانستان
رویای حضور در مدرسه نیز از طریق چندین کارت پستال از کودکان در افغانستان به وجود آمد. از زمانی که طالبان در سال 2021 به قدرت بازگشتند، قوانین جدید دختران را از تحصیل منع می کند و زنان را از حقوق انسانی شان محروم می کند.
ذهاب روی کارت پستال خود نوشته است: «میخواهم تحصیل کنم و دکتر معروفی شوم. “اما، من متعجبم که ممکن است به آرزوهایم نرسم، زیرا دختران اجازه ندارند در مدارس در افغانستان شرکت کنند. من از رهبران جهان می خواهم که به ما کمک کنند و به ما این فرصت را بدهند که یاد بگیریم و آینده خود را رهبری کنیم.»
در حالی که مشخص نیست که آیا او میتواند به تحصیل ادامه دهد یا خیر، در حال حاضر، با حمایت صندوق جهانی و شریک آن Street Child، ذهاب و دیگران هنوز هم میتوانند در یک برنامه آموزشی غیررسمی مبتنی بر جامعه شرکت کنند.
قهرمان جدید جهانی
به مناسبت روز جهانی زنان و دختران در علم، که در 11 فوریه برگزار می شود، صندوق جهانی سازمان ملل متحد جدیدترین قهرمان جهانی خود را اعلام کرد: سمیا فاروقی، کاپیتان سابق تیم رباتیک دختران افغان که در جریان همه گیری کووید-19 به تیتر اخبار بین المللی تبدیل شد. پس از ساخت هواکش از قطعات مستعمل خودرو.
او گفت که انتصاب صندوق را “از طرف تمام دخترانی که در سرتاسر جهان رویای تحصیل را در سر می پرورانند – بر خلاف همه شانس ها” پذیرفته است.
او تاکید کرد: “اینها دانشمندان و رهبران آینده فردا هستند.” او خواستار ادامه حمایت از آموزش دختران در مناطقی مانند افغانستان شد، جایی که او و هم تیمی هایش در سال 2021 از آنجا فرار کردند.
او هشدار داد: “بسیاری از آنها عقب مانده اند.” ما باید در تلاشهای خود متحد شویم تا اطمینان حاصل کنیم که دختران در همه جا میتوانند به آموزش علوم، فنآوری، مهندسی و ریاضی با کیفیت بالا دسترسی داشته باشند و رویاهای جمعی خود را برای جهانی بهتر و برابرتر برای همه محقق کنند.»
نیاز به حمایت فوری
برای کمک به این کار، Education Cannot Wait یک برنامه راهبردی چهار ساله تهیه کرده است و اهداکنندگان اخیراً بیش از 826 میلیون دلار متعهد شده اند که به صندوق و شرکای آن کمک می کند تا به 20 میلیون کودک دیگر که در برخی از بدترین بحران های انسانی جهان گرفتار شده اند کمک کنند. . رئیس صندوق گفت که همه کودکان سزاوار حق انسانی خود برای تحصیل هستند.
در حال حاضر، 222 میلیون کودک و نوجوان آسیب دیده از بحران نیاز به حمایت فوری آموزشی دارند و بیش از نیمی از آنها دختر هستند. کلانتر گفت. بسیار مهم است که آموزش و پرورش نمی تواند منتظر بماند تا اطمینان حاصل شود که شرکای استراتژیک جهانی ما قادر به ادامه کار تاثیرگذار خود برای ارائه ایمنی، امید و فرصت آموزشی برای آسیب پذیرترین دختران و پسران جهان هستند.”
آلیما، آوا، ماریا گابریلا و میلیونها کودک دیگر روی آن حساب میکنند.